Świąteczne koncerty

W grudniu, pomiędzy produkcją pierników, pepparkakor, szafranowych bułeczek i pierogów, udało mi się uczestniczyć w kilku świątecznych koncertach.

Na rozpoczęcie adwentu słuchałam Geteborskiego Akademickiego Chóru Kameralnego – Göteborgs Akademiska Kammarkör, który utworem „O Helga Natt” i innymi kolędami, w tym również po islandzku, wprowadził mnie w przedświąteczny klimat. Przyjemność była tym większa, że w chórze śpiewała moja córka Kasia.

12375277_10205331468192949_6698523907662746094_o

Julshow  Sinatra Christmas był kolejnym koncertem, tym razem w sali teatralnej Gothia Towers. Te mniej i bardziej znane utwory sławnego jazzmana śpiewali Christer Sjögren, Gunhild Carling oraz Andreas Weise.

JulJ

Stilla Natt to tytuł świątecznego koncertu w stylu barokowym, który odbył się w Konserthuset, a w którym wystąpili orkiestra i chór Filharmonii Geteborskiej – Göteborgs Symfoniker i Göteborgs Symfoniska Kör. Pochwalić się muszę, że w tym chórze, od dwóch lat śpiewa moja córka Kasia. Była to prawdziwa uczta dla melomanów. W programie: Corelli – „Koncert świąteczny”, Locatelli, Manfredini, Hendel – „Chór Alleluja” z Oratorium Mesjasz.
Wielką przyjemność sprawiła mi młoda polska skrzypaczka Justyna Jara, która wykonała „Zimę” Vivaldiego. Dostała owacje na stojąco. Dyrygował gościnnie Nicholas Kraemer – specjalista od muzyki barokowej, a koncert wspaniale  poprowadził  Daniel Sjölin – pisarz, krytyk literacki, znany widzom m. in. z programu „Babel” oraz serialu radiowego Sommar.

Udało mi się też skoczyć na trzy dni do Polski, gdzie obejrzałam najnowszą polską komedię „Listy do M 2” – jakoś nie powaliła mnie na kolana. Obsada świetna i to by było na tyle. Krótki, przyjemny lot z Gdańska do Geteborga i niespodzianka. Ledwie zdążyłam wylądować na Landvetter, a tu telefon z zaproszeniem na kolejny koncert do Kongreshallen w Gothia Towers na 19.30. Szybko do domu, buziaki rodzinie, ubranie bardziej wieczorowe i na Stjärnklart.

12360044_527952234047575_4077763095013583360_n

A tu rzeczywiście gwiazdy – stjärn. Mój ulubiony aktor Robert Gustafsson (to ten, który grał stulatka w filmie „Stulatek który wyskoczył przez okno i zniknął”) wspaniale przeistaczał się w różne postaci w skeczach i monologach, śpiewał i tańczył. Świetnie bawił kilkusetosobową widownię. Magnus Uggla – szwedzki artysta, piosenkarz i pisarz satyrycznych tekstów, który zasłynął piosenką „Ostrzeżenie na miasto” w 1977 roku i wydał w sumie aż 17 albumów studyjnych, swoimi piosenkami porywał publiczność do tańca.

1185410_527952354047563_4504737469745490919_n

Wśród wykonawców trzy kolejne gwiazdy: Anders Berglund, Lisa Nilsson –  piosenkarka,  autorka tekstów, producentka muzyczna, oraz Zara Larsson – 18-letnia  piosenkarka o niespotykanej barwie głosu, z potrójnie platynową płytą za album Introducing (2013). Wspaniałą oprawę stanowili tancerze, chór i duża orkiestra pod dyrekcją Johana Landqvista.

20151219_211727

Te wszystkie artystyczne wydarzenia sprawiły, że w tym roku świętuję cały miesiąc.

Skomentuj

